Blog
petak, studeni 2, 2007

Prvi sovjetski nadzvučni lovac-presretač MiG-19 u inačicama MiG-19P s klasičnim topovskim naoružanjem i MiG-19PM “Farmer E”, naoružan samo navođenim raketama zrak-zrak K-5M, bio je u to vrijeme početna karika u sustavu presretanja, ali ograničenih sposobnosti. Njegov vrhunac leta je bio 18.000 m, što je bilo nedovoljno za presretanje čak i podzvučnog U-2 Dragonfly koji je letio na 20.000 m. Iz tih razloga ubrzano se pristupilo razvoju bržih aviona s višim vrhuncem leta i u skladu s proučavanjem načina za svladavanje “toplinske barijere”. Unutar kompleksnog sustava za presretanje ciljeva u zraku označenog šifrom “Uragan”, uz razvoj suvremenih lovaca-presretača, naglasak je stavljen na razvoj novih termootpornih materijala, sustava za automatsko navođenje presretača po optimalnoj putanji leta k cilju, kao i na razvoj novih navođenih raketa zrak-zrak većeg dometa.

Projektni biro Artema Mikojana (označen kao OKB-155) je u okviru programa “Uragan” razvio mlazne lovce I-3U i I-7U tijekom 1954. i 1955. godine, a od 1956. do 1960. godine i lovce I-75, I-75F, E-150, E-152A i E-152M. Kako su sredinom pedesetih godina prošlog stoljeća već letjeli prototipovi lakog lovca MiG-21 i potvrdili kvalitete tada nove aerodinamičke koncepcije s nosnim uvodnikom, trokutastim (delta) krilom i strelastim repom, tako su i svi eksperimentalni lovci serije I-75, E-150 i E-152 bili bazirani na istoj aerodinamičkoj koncepciji kao i MiG-21. Iako se već MiG-21 pokazao kao lovac velike brzine i visine leta i kao E-66 ostvario više svjetskih rekorda (apsolutnu visinu od 34,7 km i brzinu od 2388 km/h na bazi 15/25 km), za uspješnu PZO sovjetskog teritorija bio je potreban i lovac većeg akcijskog radijusa. Tako je eksperimentalni lovac I-75F bio zapravo uvećani MiG-21 koji je dostigao brzinu od 2300 km/h i vrhunac leta od 21 km.

E-150 je bio dvomotorni lovac s već značajnijom primjenom termootpornih materijala, dok su inačice E-152A i E-152M bile opet jednomotorne sa snažnijim motorima. Letne značajke lovaca serije E-150 i E-152 su za to vrijeme bile izuzetno dobre. Mogli su dostići brzine od 3000 km/h na visini od oko 20 km i ostvariti vrhunac leta od 25 km. Imali su u nosu trupa velike konusne uvodnike zraka promjenjive geometrije s usavršenim radarima i početnim inačicama sustava za automatsko navođenje prema cilju, kao i nove rakete zrak-zrak većeg dometa. Jedna od dvije inačice aviona E-152M je kao E-166 početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća ostvarila nekoliko svjetskih rekorda u visini i brzini leta (vrhunac od 22,6 km i brzinu od 2681 km/h na bazi od 15/25 km), dok je druga korištena za kasnija ispitivanja sustava radara, radio navođenja i samonavođenja na cilj Smerč A i raketa zrak-zrak K-80.

Model nadzvučnog strateškog bombardera Tu-135

Pored lovaca, Sovjeti su kao i Amerikanci sredinom pedesetih godina prošlog stoljeća započeli razvoj strateškog bombardera kategorije od 2,5 do 3 Macha i to u biroima “Mjasiščev” (inačice M-56 i M-57) i “Tupoljev” (Tu-135) pri čemu su neke od razmatranih inačica s četiri i šest motora bile nalik američkom B-70. Početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća je obustavljen rad na ovim bombarderima, a u okviru prestrukturiranja sustava sovjetske PZO obnavlja se rad na razvoju sustava lovačke zaštite pod šifrom S-155. Po ovom programu nastavlja se intenzivno ispitivanje u letu lovca E-152M, a od 1962. godine biro “Mikojan i Gurevič” dobija znatno širi zadatak koji obuhvaća razvoj lovca i sustava za presretanje svih vrsta ciljeva u zraku, posebno onih koji lete velikim brzinama na velikim visinama. Pored lovca, zadatak je obuhvatio i razvoj izvidnika koji bi neometano izviđao, leteći velikim brzinama na velikim visinama.

Iako ni jedan od eksperimentalnih lovaca iz skupine E-150 i E-152 nije ušao u serijsku proizvodnju, stečena iskustva su bila temelj na kojem je u Mikojanovom birou po novom zadatku uskoro započeo razvoj potpuno novog aviona E-155. Taj avion, razvijan u inačici lovca-presretača i dvije inačice izvidnika, mogao je dugotrajno letjeti na visini od 20 km brzinom od 3000 km/h. Razvoj lovca s ovakvim značajkama je započeo i pored službenog prekida razvoja američkog bombardera B-70 koji je trebao biti njegova primarna meta. Međutim, Sovjeti su imali i nagovještaje o razvoju novog američkog izvidnika i potencijalnog lovca A-12 kategorije 3 Macha pa se kao odgovor na ovo nametnuo razvoj sličnog aviona iste kategorije.

012station @ 09:12 |Isključeno | Komentari: 28 | Prikaži komentare
copyright JeT Manga ISBN13 978-953-99838-9-3