Blog
subota, listopad 27, 2007

Na temelju aviona A-12/YF-12A je razvijen usavršeni strateški izvidnik R-12, koji je kasnije u operativnoj uporabi dobio oznaku SR-71A Blackbird. Poletio je 1964. godine, a u postrojbe je uveden 1966. godine. Korišten je paralelno s A-12 sve do 1968. godine, kada je zaključeno kako je SR-71 bolji te je A-12 do kraja godine povučen iz uporabe. Lockheed SR-71A Blackbird je bio malo duži i teži avion od A-12 s dva člana posade i maksimalnim doletom od oko 5000 km na visini od 24 km. SR-71A je postigao više svjetskih rekorda i to u vrhuncu i brzini leta. Ostvario je tako horizontalni let (vrhunac) na visini od 25.929 m i maksimalnu brzinu od 3529 km/h na bazi 15 do 25 km. Izvidnički A-12 i SR-71A su imali značajnu operativnu primjenu u izviđanjima nad svim kriznim područjima u svijetu, a najviše nad Kubom, Kinom, Sjevernim Vijetnamom, Sjevernom Korejom, Egiptom, Sinajem i Jordanom. Dosta aviona je doživjelo nesreće tijekom ispitivanja i uporabe, ali ni jedan nije oboren uslijed djelovanja protivničke PZO.

Samo je jedan A-12 malo oštećen iznad Sjevernog Vijetnama uslijed eksplozije bojevih glava sovjetskih raketa zemlja-zrak od kojih je 6 istovremeno u plotunu lansirano na avion. Predložena inačica bombardera nije nikada realizirana. Po početnim zamislima F-12 je trebao biti lovac velikih brzina i velikog vrhunca (plafona) leta, koji bi najsuvremenijom navigacijskom i senzorskom opremom otkrivao, presretao i s raketnim naoružanjem velikog dometa uništavao ciljeve koji lete velikim brzinama na velikim visinama, pri čemu se najprije mislilo na sovjetske strateške bombardere kategorije od 2,5 do 3 Macha. Eksperimentalni prototip ovog lovca YF-12A je u velikoj mjeri ispunio te zahtjeve i u vrijeme svog pojavljivanja je predstavljao vrhunsko dostignuće zrakoplovne tehnike.

SR-71 Blackbird i A-12 Archangel II krilo uz krilo

Međutim, kao neminovna posljedica razvoja ovako složenog i tehnološki naprednog aviona javili su se poprilično visoki troškovi i složeno održavanje. Također je i struktura aviona, posebno u predjelu izduženog trupa bila prilično “ljigava” tako da nije bila u stanju izdržati veća normalna opterećenja potrebna za lovačku borbu na bliskim udaljenostima, a odustajanje Sovjeta od razvoja strateških bombardera kategorije oko 3 Macha postavilo je u prvi plan i pitanje hoće li za ovako skupi i usko specijalizirani lovački avion postojati adekvatni ciljevi na protivničkoj strani. Sve je ovo utjecalo na obustavljanje programa razvoja lovca F-12 usprkos protivljenju određenih krugova iz zrakoplovstva SAD-a. Pored navedenih razloga i svježih iskustava iz Vijetnamskog rata na obustavu programa YF-12 vjerojatno je, u određenoj mjeri, utjecala i pojava novog sovjetskog nadzvučnog lovca MiG-25 “Foxbat”.

Svojim izgledom je ostavljao dojam brzog, kompaktnog i visoko sposobnog lovca prilagođenog kako za presretanje na velikim visinama, tako i za zrakoplovne borbe na manjim visinama. S trapeznim strelastim krilom i repom, ogromnim bočnim uvodnicima zraka za dva snažna motora, velikim radarom u nosnom dijelu trupa i s dva vertikalna repa, MiG-25 je najavio raskid s ustaljenom sovjetskom praksom u razvoju lovaca s delta krilom, strelastim repom i prednjim (nosnim) uvodnikom zraka s ograničenim prostorom za smještaj radara. Amerikanci su bili vrlo iznenađeni pojavom MiG-25 (u početku su ga pogrešno označavali kao MiG-23) i zadivljeni njegovim naprednim aerodinamičkim oblikom. Pored uvjerenja u brzine leta od 3 Macha, smatralo se i kako je avion u velikoj mjeri napravljen od titana, što je Amerikance posebno zabrinulo s obzirom da su tehnologiju obrade titana čuvali kao vrhunsku tajnu. Pojava MiG-25 “Foxbat” je bila znak za svojevrsnu uzbunu u SAD-u i ostalim članicama NATO-a jer se vjerovalo kako SSSR raspolaže lovcem izuzetnih sposobnosti za borbu, odnosno osvajanje prevlasti u zračnom prostoru. Istovremeno, velika nada američkog zrakoplovstva F-4 Phantom II se u bliskim borbama pokazao lošiji od MiG-21. No o tome više pročitajte u korporativnoj "Bibliji vojnog zrakoplovstva"...

012station @ 00:12 |Isključeno | Komentari: 22 | Prikaži komentare
copyright JeT Manga ISBN13 978-953-99838-9-3