Blog
četvrtak, siječanj 31, 2008

Iako je Rusko ratno zrakoplovstvo odustalo od MiG-29M (MiG-33), tvrtka MiG je o svom trošku nastavila razvoj 6 predserijskih aviona kao tehnoloških demonstratora u ponudi za strane kupce. Na temelju četvrtog ispitnog aviona (br. 154) razvijena je nova dvosjedna inačica MiG-29M2 MRCA (Multi Role Combat Aircraft ) s ciljem prodaje od 12 do 18 višenamjenskih borbenih aviona Maleziji. Prototip MiG-29M2 se pojavio 2001. godine s novim prednjim dijelom trupa povećanih dimenzija kako radi smještaja dvije kabine u tandem rasporedu, tako i zbog novog radara Žuk-M, potpuno uvlačive cijevi za punjenje gorivom u letu i nove avionike, što je sve smješteno ispred prednje pilotske kabine. Avion je opremljen novom generacijom digitalne avionike, poboljšanim IC/TV/laserskim optoelektroničkim sustavom za otkrivanje i praćenje ciljeva u zraku, kao i laserskim inercijalnim/GPS navigacijskim sustavom. Kabine su opremljene s po 3 višenamjenska prikaznika u boji velikog formata koji mogu biti ruskog ili zapadnog porijekla. Avion je opremljen integriranim digitalnim FBW sustavom upravljanja s CCV tehnikom i elektroničkim (FADEC) upravljanjem potiskom motora RD-33-3M. Motori imaju povećani maksimalni potisak na 8540 daN svaki i produženi životni vijek na 2000 sati. Na 9 podvjesnih točaka sposoban je ponijeti sve vrste ruskog naoružanja kao i MiG-29M, a omogućena je i opcija njegovog prilagođavanja naoružanju zapadnog porijekla. Jednosjedna inačica ovog aviona MiG-29M1 je praktično istovjetno opremljena i predstavlja ponudu za korisnike kojima ponajprije treba višenamjenski lovac. Ovi avioni još uvijek ne predstavljaju krajnja serijska rješenja i moguća su njihova daljnja “dotjerivanja” prema potrebama budućih korisnika. Po svojim ukupnim karakteristikama spadaju među najbolje svjetske lovačke i višenamjenske borbene avione, koji su po kriteriju cijena/učinkovitost izuzetno pogodni za male i srednje zemlje i to ponajprije za korisnike koji žele novi avion koji će moći koristiti narednih tridesetak godina.

Demonstrator MRCA na stajanci

Sredinom devedestih godina prošlog stoljeća u birou “Klimov” je na temelju motora RD-33 ugrađenih u MiG-29, razvijena inačica motora RD-133 s trodimenzionalnim mlaznicama koje se mogu usmjeravati u svim pravcima. Masa motora je s novim mlaznicama malo porasla, s 1054 kg na 1145 kg, dok je dužina motora ostala nepromijenjena. Rekonstrukcija je tako izvedena da se usmjeravajuće mlaznice mogu brzo ugraditi na postojeće motore RD-33-3M. Koristeći šesti ispitni avion MiG-29M, razvijena je inačica MiG-29 OVT s motorima RD-133 s kojima je moguće “otklanjanje vektora potiska” (OVT). Avion je opremljen integriranim digitalnim FBW sustavom upravljanja u okviru kojeg je uključeno i upravljanje vektorom potiska. Mlaznice se mogu usmjeravati u svim pravcima za ±20° u odnosu na os motora kako sinkrono u istu stranu, tako i diferencijalno, čime se mogu postići najsloženiji manevri u zraku i “supermanevarske” sposobnosti. MiG-29 OVT je u biti ispitni avion s glavnom ulogom ispitivanja u letu efekata usmjeravanja potiska i optimiziranja sustava upravljanja za serijsku primjenu na avionima MiG-29. Usmjeravanjem potiska avion dobija još jedan značajni doprinos u poboljšanju njegove temeljne kvalitete bliske manevarske zračne borbe. Činjenica je međutim kako se s ovim programom jako kasni uslijed nedostatka sredstava. Konkurentska komapnija Suhoi je s proizvođačem motora Ljulka Saturn razvila već serijski avion Su-30MKI s usmjeravanjem potiska u svim pravcima i dobro ga plasirala na indijsko tržište.

MiG-29M probija zvučni zid u vertikalnom penjanju

Modernizacijom i razvojem novih inačica MiG-29 nije se išlo na povećanje maksimalne brzine leta. Maksimalni Machov broj MiG-29 je oko 2,3 Macha, a maksimalni trajni koeficijent opterećenja iznosi n=9. Za normalnu masu polijetanja u lovačkoj inačici motori osiguravaju odnos potiska i težine od 1,08:1, a pri 50% unutarnjeg goriva odnos je 1,2:1. To su podaci za prve serije MiG-29. Kasnije, s porastom količine unutarnjeg goriva, taj odnos se neznatno smanjivao i za inačicu MiG-29SMT iznosi oko jedan za normalnu masu u uzlijetanju. S predloženim novim inačicama motora taj odnos se na MiG-29M1 opet vraća na odnos od 1,09 za normalnu masu u uzlijetanju, a raste iznad 1,25 za masu aviona s 50% unutarnjeg goriva. Tada lovac ima strahovitu brzinu penjanja od 330 m/s tj. probija zvučni zid u vertiklanom penjanju. Praktični vrhunac leta mu je od 17.500 do 18.000 m za razne inačice. Dužina zaleta tijekom uzlijetanja je 600 m, a može se koristiti i s polupripremljenih uzletno-sletnih staza. Dužina rulanja nakon slijetanja iznosi 740 m s uporabom padobrana za kočenje. Dolet aviona se na pojedinim inačicama razlikuje. Tako MiG-29SMT ima dolet na maloj visini od 990 km, na velikoj visini bez podvjesnih spremnika od 2200 km, a s jednim podvjesnim spremnikom na velikoj visini od 2800 km, dok s tri podvjesna spremnika postiže dolet od 3500 km. S jednim punjenjem u zraku dolet je 6700 km.

012station @ 11:28 |Isključeno | Komentari: 19 | Prikaži komentare
copyright JeT Manga ISBN13 978-953-99838-9-3