Blog
petak, veljača 1, 2008

Kao što je već više puta spomenuto, s prvom pojavom na Zapadu, MiG-29 je bio zapažen po modernoj aerodinamičkoj koncepciji, ali zaostaloj avionici i radarsko-elektroničkom sustavu u odnosu na zapadne standarde. Prilikom raznih izložbi na Zapadu se govorilo kako je to lovac s vrlo modernom aerodinamikom, ali opremljen s avionikom koja je 10 godina u zaostatku za američkim standardima. Uzevši u cjelini, može se reći da se tijekom devedesetih godina prošlog stoljeća na MiG-29 u pogledu integracije nove avionike, ubrzano smanjivao zaostatak za zapadnim avionima. Moderniziran je postojeći radar Topaz u Topaz M1 s poboljšanim režimom rada zrak-zrak i pridodanom funkcijom zrak-zemlja (more), a omogućena je ugradnja i čitavog spektra novih višefunkcijskih radara Žuk, Žuk-M i Žuk-MF kao i Osa-2 (na MiG-29UBT) od kojih su posljednja dva s pasivnim antenskim rešetkama s elektroničkim skeniranjem. Osim radara, modernizirana je cjelokupna avionika i kroz otvorenu arhitekturu digitalnih sustava omogućena je laka nadogradnja novih elemenata. Ovdje se treba podsjetiti kako je MiG-29 prvi avion na kojem je izvršena integracija (fuzija) avionskih senzora u jedinstveni informacijski sustav za pilota i upravljanje vatrom s aviona. Ovakvi sustavi, koji se sastoje od radara, optoelektroničkog IC/TV/laserskog sustava i ciljnika na kacigi pilota, tek danas Amerikanci realiziraju na svojim najnovijim lovcima F/A-22 Raptor i F-35 JSF.

MiG-35 ima radarčinu koja nadmašuje sve današnje radare

Posljednjih desetak godina na temelju suradnje ruskih i zapadnih (ponajprije francuskih) proizvođača avionike nudi se, u novim avionima ili kroz modernizaciju postojećih MiG-29, ugradnja avionike koja u potpunosti zadovoljava zapadne i NATO standarde. U tom smislu kabine jednosjednih i dvosjednih inačica se mogu u potpunosti opremiti po standardu “staklene kabine” već prema željama pojedinih korisnika. Pritom treba naglasiti još nešto što zapadni lovci nemaju, a odnosi se na korištenje polupripremljenih uzletno-sletnih staza. Prve inačice MiG-29 imaju promjenjive uvodnike na kojima se tijekom polijetanja zatvara prednji ulaz zraka. Također, tijekom nadzvučnog leta u uvodniku se formira konvergentno-divergentna mlaznica, koja odvodi dio viška zraka radi izbjegavanja vrtloženja u grlu i istovremeno dobitka upravo zahtjevanog protoka zraka za to područje. To je omogućava dobar koeficijent korisnosti uvodnika i za Machove brojeve veće od 2. Na avionima F-16 i F/A-18, kao pandanima MiG-29, uvodnici su fiksne geometrije, a kao što je već spomenuto, gubici u takvim uvodnicima naglo rastu s Machovim brojevima većim od M=2. Takav uvodnik omogućio mu je uzlijetanje s polupripremljenih aerodroma s većim količinama blata i prašine, al i postizanje većih maksimalnih brzina od svojih američkih suparnika. Na novim inačicama MiG-29M/K/M1/M2 je umjesto zatvaranja ulaznog otvora uvedena pokretna mreža u grlu uvodnika, kao zaštita motora od upada stranih tijela. Takva konfiguracija se može opravdati time što MiG-29 ima malu dužinu zaleta u polijetanju, pa je i pored tog gubitaka u uvodniku, njegova dužina zaleta ostala u tolerantnim granicama.

Zvijer prije otpuštanja na slobodu ;)

Pred kraj dvadesetog stoljeća MiG-29 je u uporabi imalo 27 država, dok je oko 335 primjeraka vjerojatno u uporabi u Rusiji te oko 180 u Ukrajini. Poslije raspada SSSR-a jedno vrijeme dolazi do krize zrakoplovne industrije koja je sada “razbacana” u nekoliko država. U Rusiji se osniva vojno-industrijska grupacija MAPO preko koje se ostvaruje izvoz ruskih borbenih aviona. Proizvodi tvrtke MiG svakako postaju sada važni Ruski izvozni proizvodi. MAPO se bavi i modernizacijom starijih inačica MiG-29 te njihovom konverzijom u pogledu avionike i radarsko-elektroničkog kompleksa na zapadne standarde. U 1993. godini DASA (Daimler Chrysler AeroSpace), a kasnije veća tvrtka EADS (European Aerospace and Defence Systems), također stvara zajedničku tvrtku s ruskom eksportnom organizacijom MAPS (MiG Aicraft Product Suport) koja se također bavi modernizacijom starih inačica MiG-29. Na ovaj način tvrtka MiG se direktno povezala sa zapadnoeuropskim tvrtkama. Sama tvrtka MiG je od raspada SSSR-a doživjela niz transformacija da bi krajem 1999. godine postala MiG RAC (MiG Russian Aircraft Corporation), tj. RSK MiG ili jednostavno MiG Korporacija. Njihov najnoviji lovac MiG-35, čiji prototip je poletio prošle godine je upravo rezultat te korporativne suradnje, s kojom je robustni i pouzdani MiG, nadograđen s najnovijom prozapadnom elektronikom. Čime definitivno postaje najbolji izbor za ono što RH treba. I ako provizija političara ne bude ključna stavka pri odabiru novog lovca, HRZ će s MiGom-35 bez sumnje dobiti najbolji lovac u cijeloj Europskoj NATO floti. Što je bez ikakve dvojbe dokazano sa cijelim nizom prethodnih postova. Sada kad javnost zna pravu istinu, nadam se kako će drugačije doživljavati ono što im se plasira na tu temu kroz kontrolirane hr-medije. Medije koji ne smiju ništa objaviti ni kad talijanske fregate plove našim teritorijalnim morem u pratnji svojih ribarica.  Stoga se nadati kako će nešto objaviti na ovu temu - čista je utopija. Zaključni post o skorom hr-poslu stoljeća slijedi u ponedjeljak.

Najvjerojatniji pobjednik natječaja za novi lovac Indije
012station @ 11:33 |Isključeno | Komentari: 27 | Prikaži komentare
copyright JeT Manga ISBN13 978-953-99838-9-3