Blog
subota, studeni 3, 2007

U procesu projektiranja E-155 i osiguranja dugotrajnog leta brzinama tri puta većim od zvuka, riješeno je mnogo problema i uvedeno niz novih tehnoloških postupaka u izradi i primjeni termootpornih materijala shodno tadašnjim sovjetskim sposobnostima i mogućnostima. E-155 je bio i prvi avion većim dijelom napravljen od zavarenih konstrukcija nerhđajućeg čelika s potpuno novom aerodinamičkom koncepcijom. U izradi strukture aviona primijenjeno je 80% legure nikla, 8% titana i 11% specijalnih termootpornih aluminijskih legura. Titan je korišten samo za termički najugroženija mjesta kao što su prednji bridovi krila i repova. Uslijed velike mase koju je nametala primjena čelika, izabrana je dvomotorna koncepcija aviona s dva snažna turbomlazna motora R-15B-300 s po 11.000 daN potiska pri naknadnom izgaranju. Radi potrebe ugradnje složene i glomazne elektroničke i izvidničke opreme, prešlo se na novu konfiguraciju trupa aviona s bočnim uvodnicima zraka promjenjive geometrije koji omogućuju veliki slobodni prostor u nosnom dijelu trupa. Za naoružanje lovca-presretača su bile predviđene 4 rakete zrak-zrak velikog dometa u skladu s tadašnjim potencijalnim ciljevima.

prototip E-155

Paralelno s lovcem-presretačem E-155P razvijan je i izvidnik E-155R koji se po konstrukciji nije razlikovao od presretača, ali mu je umjesto radara i sustava oružja prednji dio trupa bio preuređen za prihvat specijalne izvidničke opreme. Prvo je poletio izvidnik u ožujku 1964. godine, a šest mjeseci kasnije i lovac, nakon čega dobijaju i službene oznake MiG-25P (presretač) i MiG-25R (izvidnik). Na Zapadu se prvi put službeno čulo za postojanje ovog aviona kada su Sovjeti objavili kako je od travnja 1965. godine njihov “dvomotorni avion E-266” počeo postavljati nove svjetske rekorde u brzini i visini leta, a malo kasnije u sovjetskom tisku su objavljene i njegove prve fotografije. Uslijed složenosti problematike dugotrajnog leta velikim brzinama, ispitivanja MiG-25 su potrajala sve do 1970. godine kada su na pogonskoj skupini i konstrukciji izvedene mnoge izmjene.

Od 1972. godine MiG-25P je u operativnoj uporabi s radarskim sustavom Smerč A koji je razvijen i ispitan početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća na eksperimentalnom lovcu E-152M i koji je za sedamdesete godine prošlog stoljeća već bio zastario kako po sovjetskim, tako još više po zapadnim mjerilima. Vjeruje se kako je upravo tim avionom sovjetski pilot Viktor Belenko prebjegao u Japan jer je konstatirana zastarjelost njegovog radara jer je još od sredine sedamdesetih godina prošlog stoljeća počelo uvođenje u operativnu uporabu modernizirane inačice aviona MiG-25PD s novom avionikom i naoružanjem. Na taj standard su postepeno dovođene i prve inačice aviona koje su potom označavane kao MiG-25PDS. Ugrađen je novi radar Safir-25 s tada suvremenim elektroničkim komponentama i znatno većim sposobnostima u udaljenosti otkrivanja ciljeva u pravcu leta i određenim ograničenim sposobnostima u otkrivanju ciljeva ispod linije leta.

transsibirski presretač

Raketno naoružanje koje se u početku sastojalo od dvije velike rakete srednjeg dometa R-4 (AA-5 “Ash” po NATO-voj klasifikaciji) zamijenjeno je s četiri još veće rakete R-40 (AA-6 “Acrid”) koje su postale standardno naoružanje ovog aviona. Rakete dužine preko šest metara i svaka mase od oko 470 kg i danas predstavljaju najveće rakete zrak-zrak na svijetu. MiG-25PD je najčešće nosio po dvije ovakve rakete s IC samonavođenjem (R-40T) i po dvije s poluaktivnim radarskim navođenjem (R-40R). Rakete “Acrid” spadaju u drugu generaciju sovjetskih navođenih raketa zrak-zrak koje je razvila tvrtka Vympel i imaju relativno velike stabilizatore jer su primarno bile namijenjene za djelovanje po ciljevima koji lete na vrlo velikim visinama iznad vrhunca leta lovca-presretača. S ovim raketama MiG-25PD je djelovao zaista impresivno i nije čudo što je izazvao veliku zabrinutost u NATO-u. Sovjeti su ovo vješto koristili paradirajući naoružanim MiG-25PD i puštajući povremeno snimanje tog aviona iz izvidničkih aviona NATO-vih snaga.

012station @ 16:45 |Isključeno | Komentari: 16 | Prikaži komentare
copyright JeT Manga ISBN13 978-953-99838-9-3