Blog
petak, svibanj 11, 2007

Prenosimo izviješće iz prve ruke:

...Franjo Skopal je poput drugih, cijeli dan i noć bez prestanaka radio, te je bez spavanja dočekao jutro, oznojen, neispavan i umoran. Taj dan, dežurni časnik 2.hk bio je poručnik fregate Protić, vhp. Bio je odjeven u zimsku plavu mornarički odoru s bijelom časničkom kapom, preko koje je imao opasač sa prekoramenim remenom i kožnu futrolu sa pištoljem. Osmatrao je nebo prema jugu, šetajući lijevo-desno po "pasareli" (uski most koji se nalazi iznad velikih metalnih vrata od hangara). Oko 06:00 sati Protić snažno uzviknu - "Evo ih!" - pokazujući rukom prema nebu. Tri talijanska bombardera (vjerojatno SM-79), letjela su polako na nekih 3000 metara u formaciji klina prema hangarima. U tom trenutku su najvjerovanije već odbacili bombe. Ručne sirene su počele zavijati označavajući prvi napadaj i početak novog rata na ovim prostorima. U tom trenutku javlja se protuavionska bitnica sa Čiova, sa mobiliziranom pričuvnom posadom. Na nebu se pojavljuju mali bijeli i sivi oblačići od rasprsnutih topničkih granata, ali duboko dolje ispod bombardera, na visini od 500 do 1000 metara. Po smjeru i visini totalni promašaji.

Istovremeno, među ljudima je zavladala panika. Vojne i civilne osobe u Divuljama, napuštaju svoj posao i iz sve snage, u grupi (kao u nekom cross-country natjecanju) trče u pravcu istoka prema zgradama 2.hk. Tada su se začule i prve eksplozije od osam detoniranih bombi. Prva bomba pada na 30 m ispred hangara u more i podiže uski, desetak metara visoki stup vode, poput nekog vodoskoka. Ostalih sedam pada 50 m zapadno od hangara, na mjesto gdje su se nalazila podzemna skladišta. Iskopale su sedam kratera, ali pritom je lakše oštećena samo jedna drvena baraka u kojoj se nalazila zidarska oprema i materijal. Osim toga, nije bilo gubitaka među ljudstvom i tehnikom. Bombarderi nadleću hangare radi snimanja učinka, pa onda okreću na sjeverozapad i nestaju. Talijanska izvidnica je dobro bombardirala i po daljini skoro odlično. Bombe su pale točno po visini hangara, ali uz manju pogrešku po smjeru. Taj dan je puhalo prilično jako jugo, pa je more bilo dosta valovito i nepovoljno za polijetanje i slijetanje hidroaviona. Zbog tog vjetra bombe su bile malo zanešene prema zapadu. Da su kojim slučajem Talijani malo bolje proračunali zanos vjetra i bombe pale na hangare ili na navoz ispred njih, svjedočili bi pravom masakru ljudskog mesa i hidroaviona. Isto tako da su ljudi kojim slučajem morali trčati prema zapadu, sami bi uletjeli u detonacije bombi i tako teško stradali. No srećom sve je završilo bez težih posljedica.

Bilo je to prvo ratno iskustvo, borbeno krštenje, u kojem su ljudi postali svjesni rata u kojem se zaista puca i gine, te da su već na samom početku prvog dana rata mogli završiti teško ranjeni ili mrtvi. Iako je početak napada bio najavljen za taj 6. travanj, točno vrijeme nije bilo poznato, pa je zbog toga i neadekvatne obrane ipak predstavljao iznenađenje. Tu se nameće pitanje, zašto mreža motriteljskih, osmatračkih i signalnih postaja razasutih po otocima, nije najavila dolazak bombardera? Za slučaj napada neprijateljskih aviona bila je predviđena uzbuna "Pazi zrak!". Na zvuk sirene, svi letači i posade su trebale hitno ući u hidroavione i poletjeti. Trebali su letjeti u blizini dok napad ne prođe, a potom se vratiti u bazu. Zbog panike koja je izbila, ali i činjenice da more nije bilo pogodno za polijetanje, taj dan su svi pokušavali otići što dalje se od hangara i hidroaviona. Samo u dva pojedinačna slučaja postupilo se u skladu sa propisanom procedurom u slučaju zračne uzbune. Pilot narednik Kuzmanić, sa svojim Sim-XIV-H taksira po moru do sjeverne strane otoka Čiova gdje je more bilo malo mirnije, pa uspjeva poletjeti. Odletio je u Pučišće na otoku Braču i popodne se vratio u bazu. U drugom slučaju je poručnik fregate Jovanović dhp, koristeći zavjetrinu mola uspio poletjeti s PVT-H i odletjeti prema ratnoj lokaciji u Razetinovac zapadno od Trogira. Međutim, takvo polijetanje zasigurno ne bi uspjelo nekom većem hidroavionu.

skoro... pa friška vijest ;))))

012station @ 16:54 |Isključeno | Komentari: 29 | Prikaži komentare
copyright JeT Manga ISBN13 978-953-99838-9-3